Co nás jako ASD s ostatními křesťany spojuje a co nás odlišuje.
Pro Tajemství Bible zpracoval Ladislav Hodač
Vítám vás, milí posluchači, ke krátkému zamyšlení nad otázkou, co nás jako ASD s ostatními křesťany spojuje a co nás odlišuje. Kdo na YouTube sleduje různé příspěvky a komentáře na adresu naší církve, obzvlášť v anglicky mluvícím prostředí, může si všimnout narůstající kritiky a agresivity vůči naší denominaci. Kritika v křesťanském duchu lásky k bližnímu svému je v pořádku, ovšem uštěpačné, jízlivé posměšky, nadávky a pomluvy včetně různých prezentací nepochopené, nebo špatně pochopené adventistické teologie, nesvědčí zrovna o křesťanském duchu tichosti, mírnosti a snaze se navzájem pochopit a třeba i společně studovat Písmo. Různí lidé, kazatelé, teologové, misionáři a evangelisté z Kalvinistického prostředí, baptisté a jiní tzv. evangelikálové nás nadále považují za rádoby křesťansky se tvářící sektu, za zákoníky, fanatiky a extremisty. Je zřejmé, že celé křesťanství je rozděleno do různých názorových škol prakticky v každém bodě Písma. V některých aspektech učení stojí ASD osamoceni. S některými křesťanskými denominacemi máme mnohé body víry společné a s jinými skupinami se zase v mnohém rozcházíme. Některé nauky nepřijímáme, protože máme za to, že nemají základ v Božím slově.
Pojďme nyní uvažovat o tom, co nás s jinými konzervativními křesťanskými skupinami, neboli historickým protestantismem spojuje. My, jako mnozí jiní věříme, že:
- Bůh je svrchovaný Stvořitel, udržovatel a vládce vesmíru, že je věčný, všemohoucí, vševědoucí a všudypřítomný.
- Božskou trojici tvoří Bůh-Otec, Kristus-Syn a Svatý duch.
- Písmo je inspirovaným zjevením Boha člověku. Je jediným pravidlem víry a života.
- Ježíš Kristus je pravý Bůh, který existuje s Otcem od věčnosti.
- Duch svatý je Božská osoba, která má stejné vlastnosti jako Otec i Syn.
- Kristus, v Bibli mimo jiné nazývaný Boží Slovo, se stal skrze tajemné početí a narozením z panny tělem a žil zde na zemi naprosto bezhříšným životem.
- Smrt Ježíše Krista je jednou provždy dostačující pro vykoupení ztraceného lidstva.
- Ježíš Kristus vstal doslovně a tělesně z hrobu.
- Doslovně i tělesně vstoupil do nebes.
- Po svém nanebevstoupení slouží jako náš obhájce v kněžské a prostřednické službě před Otcem.
- Brzy se vrátí osobně a to před začátkem milénia – tisíciletí.
- Člověk byl stvořen bez hříchu, avšak svým pádem se dostal do stavu odcizení a zkaženosti.
- Člověk je spasen pouze z milosti, skrze Krista, vírou v Jeho prolitou krev.
- Počátek nového života v Kristu se děje obnovením, neboli znovuzrozením.
- Člověk je ospravedlněn skrze víru.
- Člověk je posvěcen Kristem přebývajícím v srdci skrze Svatého ducha.
- Spasený člověk bude oslaven při vzkříšení, nebo při proměnění svatých při druhém příchodu Pána Ježíše Krista.
- Bůh bude soudit všechny lidi podle jejich skutků.
- Věčné Evangelium má být hlásáno na svědectví celému světu.
V několika sporných bodech mezi konzervativními křesťany zastáváme jedno ze dvou, nebo i více stanovisek. Věříme, že:
- Každý člověk si může svobodně zvolit, jestli zavrhne, nebo přijme nabízenou spásu skrze Ježíše Krista. Nevěříme, jako např. Kalvinisté, že Bůh některé lidi ke spáse předurčil a jiné zavrhl.
- Mravní zákon, neboli Desatero přikázání je závazným pravidlem života pro všechny lidi všech generací. Nevěříme, že Desatero přikázání bylo změněno, nebo zrušeno.
- Správnou formou křtu je jedině ponoření. Nevěříme v kropení, polití, nebo trojité ponoření.
- Při stvoření byl člověk obdařen podmíněnou nesmrtelností. Nevěříme, že člověk má vrozenou nesmrtelnost, nebo nějakou nesmrtelnou duši.
- Bezbožní, zlí lidé setrvávající ve vzpouře proti Stvořiteli budou nakonec potrestáni úplným zničení v ohnivém jezeru. Nevěříme v nějaké věčně hořící peklo, kde jsou lidé trápeni po celou věčnost.
- Sedmým dnem týdne je Sobota. Nevěříme, že Sobota byla zrušena, změněna v první den, anebo že je jenom sedmou částí času.
- Zásada odevzdávání desátku je Boží plánem pro podporu Jeho církve. Nevěříme, že desátkový systém byl ustanoven jen pro hebrejský národ.
- Bůh stvořil svět v šesti doslovných dnech. Nevěříme, že stvoření se uskutečnilo v dlouhých etapách evolučního procesu.
- Jediná správná metoda jak vykládat biblická proroctví je historicko-gramatická výkladová metoda. Nepřijímáme žádné jiné výkladové metody jako např. Jezuity vytvořený preterismus a futurismus. Nepřijímáme ani žádné další výkladové metody a principy jako jsou eklektismus, idealismus, naturalismus, analogie a racionalismus.
- Církev a stát mají být dvě od sebe oddělené instituce. Nevěříme, že je legitimní snažit se kontrolovat náboženství člověka tím, že by církev ovládala stát, nebo že by naopak měl stát ovládat církev.
- Zachováváme Kristovo ustanovení vzájemného mytí nohou před Večeří Páně. Nevěříme, že by toto ustanovení bylo jen pouhým přizpůsobením zvyklostem a potřebám tehdejší doby.
- Zdržujeme se užívání alkoholu, tabáku a i jiných návykových látek. Nevěříme, že lhostejný postoj k těmto věcem odpovídá charakteru našeho Pána.
V několika málo bodech naší víry se lišíme od ostatních křesťanských denominací. Věříme, že:
- V nebesích existuje svatyně, ve které Kristus náš Velekněz koná službu ve dvou fázích své prostřednické činnosti.
- V nebi probíhá vyšetřující soud, při kterém je osud všech lidí rozhodnut dříve, než přijde Kristus na oblacích slávy při svém druhém příchodu.
- Duch proroctví, neboli prorocký dar je jedním z darů Ducha zaslíbený církvi v době konce. Věříme, že tento dar se mezi ASD projevil v životě, díle a spisech Ellen Gould Whiteové.
- Boží pečeť a znamení šelmy uváděné v knize Zjevení jsou symboly protikladných sil dobra a zla v posledním velkém sporu před Kristovým druhým příchodem.
- Poselství tří andělů ve Zjevení 14. Kapitole představuje zvěstování posledního Božího poselství světu pro přípravu na příchod našeho Pána.
Věřím, že tento krátký přehled vám pomůže orientovat se v daném tématu. Je zodpovědností každého jedince se skrze osobní studium Písma přesvědčit, jestli jsou daná témata biblickou pravdou či nikoliv.